Innofec groeit 20% na verhuis in nieuw pand
Inofec, het bedrijf van ondernemer Marc Speeckaert, groeide op minder dan 20 jaar uit tot een vaste waarde in de verkoop van kantoormeubelen. Sinds de verhuis naar een indrukwekkend industrieel pand in Tielt gaat het nog sneller. IT-partner Connectify zorgde voor één van de belangrijkste elementen in de succesvolle verhuis: stabiel internet- en telefoonverkeer.
“Het is ongelooflijk”, lacht Marc Speeckaert (59) aan de telefoon. De CEO van Inofec is de afgelopen 2,5 jaar intensief bezig geweest met de verhuis van kantoren, showroom, magazijn en logistiek centrum naar de gloednieuwe locatie in Tielt. “We hebben zwaar geïnvesteerd in het nieuwe pand en zijn heel blij met de moderne showroom van 3.500 m²”, zegt hij. “Het is dan ook fantastisch dat deze inspanningen zich meteen vertalen in groei. Onze omzet steeg met 20% tijdens de eerste vijf maanden na de verhuis. Dit hadden we niet durven dromen.”

Zoon van kappersechtpaar
De omzetgroei van Inofec komt niet uit het niets. Marc werkt sinds 2001 bijzonder hard aan zijn eigen zaak. Voordien was Marc zelf in dienst bij een bedrijf in kantoormeubels. “Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Mijn ouders hadden een eigen kapperszaak in Tielt. Als zoon van zelfstandigen wilde ik ook een eigen zaak.”
Hij startte met een Belgische afdeling van de Nederlandse firma Inofec. De zaak in kantoormeubelen liep meteen als een trein. Vanaf de eerste dag stond het orderboekje vol. Toen deed Marc alles nog zelf. Negen jaar geleden stapte zijn dochter Sharon (31) mee in de zaak. “Er werken intussen 33 medewerkers bij Inofec. Sharon is mijn rechterhand.”
Eén van de grote voordelen van de zakelijke telefonie-oplossingen van Connectify is het centraal beheer van de infrastructuur.
“Waar we vroeger meerdere omgevingen moesten beheren, kunnen we nu één centrale omgeving beheren. Dat is een groot voordeel voor de onderhoudskosten.”
Internet en telefoon updaten
De grootste uitdaging de afgelopen jaren was afdeling per afdeling verhuizen en toch blijven verder werken. “We mochten geen enkele klant en bestelling missen. Daarenboven wilden we onze service verlenen zoals altijd, in ons kantoor, magazijn én onze online shop!”
De nieuwe locatie bood meteen ook de mogelijkheid om internet, telefoonverkeer en veiligheid te upgraden. “Ik wil in het hele gerenoveerde gebouw een goed bereik, zodat iedereen probleemloos communiceert met elkaar. Bovendien willen we onze klanten 24/7 bedienen via onze online shop en een hoogkwalitatieve persoonlijke dienstverlening garanderen. Ook tijdens de verhuis.”
Marc zocht hiervoor een - geknipte - partner. “IT-specialist Connectify was al een tijdje klant bij ons. Nu konden wij een beroep doen op hun ervaring met grote bedrijfsprojecten. Het bleek de juiste keuze, want deze Telenet Business-partner gaf ons een vijfsterrenbehandeling.”
Connectify als partner
Het aansluiten van het nieuwe gebouw dat nog niet verbonden was met internet bleek niet evident.
“Om ons zo min mogelijk te storen, voerde Connectify de grootste werken uit tijdens het weekend en ‘s avonds”, zegt zaakvoerder Marc. “Vanaf dag 1 hadden we vlot en snel internet op de nieuwe locatie. We hebben geen enkele mail, telefoontje of bestelling gemist. Dat is een wonder gezien de complexe uitdaging.”
De telecomoplossing met Corporate Fibernet is exact wat Inofec als groeiend bedrijf nodig heeft. “We hebben supersnel en betrouwbaar internet, goede interne wifi en een mobiele back-up mocht de vaste lijn ooit even wegvallen.”
Ook met de toekomst wordt rekening gehouden. “We zijn een bedrijf in volle expansie. Zo willen we binnenkort alles scannen in ons magazijn. Wel, alle voorzieningen zijn al geïnstalleerd. Eens we deze stap zetten, hoeven we enkel maar scan devices draadloos aan te sluiten.”
In samenwerking met Telenet Business.
Lees hier het referentieverhaal van Telenet business.