Connectify verbindt bedrijven met hun klanten

Cybersecurity checklist voor medewerkers

Computer werkt niet

"In 1 op 3 gevallen is een beveiligingsincident terug te voeren tot een kwaadwillige actie van een medewerker van het bedrijf. Bij meer dan 90% ligt het gedrag van een medewerker – bewust of onbewust – aan de basis van een incident”, waarschuwt Stefaan Wuytack, Senior Strategy Manager Cybersecurity bij Telenet Business. Medewerkers spelen dus een cruciale rol bij het slagen van cybersecurity.

Met deze lijst kan je eenvoudig aftoetsen hoe goed jouw organisatie al scoort:

  • Jouw medewerkers gebruiken allemaal sterke wachtwoorden.
  • Er is een protocol rond werken op openbare netwerken.
  • Medewerkers kunnen een phishingmails herkennen en weten wat ze daarmee moeten doen.
  • Er is een duidelijk beleid rond toegangscontrole.
  • Verwijderbare media (usb-sticks) mogen niet gebruikt worden. Indien dat wel nodig is, weten medewerkers hoe ze hier veilig mee om moeten gaan.
  • Er is een beleid rond papieren waar gevoelige informatie opstaat.
  • Indien thuiswerken is toegestaan, bestaan hier regels voor.

Creëer bewustwording

Indien je de meeste items niet kan aanvinken, is het noodzakelijk om hier werk van te maken. Ontwikkel protocollen, creëer bewustwording én train je medewerkers.

Vooral het belang van die laatste twee stappen is niet te onderschatten. Je kan namelijk nog zo’n goede protocollen schrijven, als jouw medewerkers niet weten hoe ze die moeten uitvoeren of als ze zich niet bewust zijn van de gevaren, blijft jouw organisatie een gemakkelijk doelwit voor gevaren van buitenaf.

Hoe kan je deze bewustwording creëren binnen jouw organisatie:

  1. Bepaal wat voor jouw organisatie een ‘goede’ situatie is omtrent het voorkomen van cybercriminaliteit. Focus op 2 of maximum 3 zaken die je wil verbeteren.
  2. Elk bedrijf heeft een organisatiecultuur. Bekijk het begrip ‘bewustwording’ vanuit deze organisatiecultuur.
  3. Begin bij het management. Zij moeten deze bewustwording ‘ademen’ om het door te kunnen geven aan de rest van de organisatie. Waarom zou een medewerker zich aan de regels houden als het management dit al niet doet?
  4. Focus op de verschillende persoonlijkheden, leiders en leerstijlen binnen jouw organisatie.
  5. Wees realistisch over wat haalbaar is op de korte termijn en optimistisch over wat dit op lange termijn aan voordelen gaat opbrengen.

Bekijk zeker ook het tweede deel van onze checklist over de processen binnen jouw organisatie.