Wat is citymarketing?

De effecten van de toenemende globalisering merk je vandaag meer dan ooit. Bedrijven vestigen zich overal ter wereld, arbeidsmigratie neemt toe en toeristen zoeken steeds verdere oorden op. Nu is dus hét moment om je als stad of gemeente te profileren met een sterke citymarketing die je stad uitstekend in de kijker zet en mensen aantrekt!

Maar wat is citymarketing nu precies? In dit artikel legt Connectify je alles uit over de werking en hoe het smart city-verhaal kan bijdragen tot een uitstekende citymarketingstrategie.
Wat is citymarketing
Wat is citymarketing

Wat is citymarketing? 

Wat is citymarketing

Wat is citymarketing? 

Met citymarketing proberen steden en gemeenten hun imago een nieuw leven in te blazen. Vooral de identiteit staat daarbij centraal. De stad neemt alle zaken die haar uniek maken en giet die in een sterk uitgewerkt citymarketingplan.

Bewoners gaan je associëren met bepaalde gedachten en gevoelens, wat zorgt voor een verbeterde leefbaarheid van de stad. Maar een citymarketingcampagne kan ook toeristen, arbeidsmigranten of bedrijven targeten, om zo bijvoorbeeld de lokale economie een boost te geven. Je zet je als stad dus op de beste manier in de kijker, zodat mensen je met een positief gevoel gaan associëren.

Citymarketing: vroeger en nu

Citymarketing is geen nieuw begrip. Tal van steden en gemeenten probeerden in het verleden al om met een pakkend promotiepraatje een hip imago uit te stralen. Denk maar aan “Oostende, Stad aan Zee”, “Dendermonde, Ros Beiaardstad” of “Antwerpen, ‘t stad is van iedereen”. Dit waren echter een initiële pogingen tot het karakteriseren van de stad en eerder een trend dan een volledig doordachte citymarketingstrategie.

Uit een onderzoek dat werd gepubliceerd in De Tijd bleek dat maar weinig Vlamingen de juiste slagzin konden koppelen aan de juiste steden en gemeenten. De slagzinnen zijn immers vaak niet origineel of doen totaal geen belletje rinkelen. Veel steden en gemeenten hebben dan ook hun slagzin al lang overboord geworpen en gingen op zoek naar andere manieren om zichzelf in de kijker te zetten.

Vandaag uit citymarketing zich op alle verschillende manieren: grote evenementen, festivals, kunstprojecten, opvallende raambestickering, loyalty initiatieven, koopzondagen, digitale informatieschermen (smart city)... Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van ijzersterke citymarketing! Ze trekken dan ook gegarandeerd de aandacht van (dag)toeristen, bedrijven en ondernemers.

Meer dan een slimme slogan

Wat is citymarketing

Meer dan een slimme slogan

Kortom, citymarketing is dus meer dan een slimme, pakkende slogan of ronkende marketingcampagne. Maar hoe pak je dat dan wel aan? Vandaag zijn er in Vlaanderen tal van citymarketing bureaus die zich specialiseren in stadsmarketing.

Een marketingbureau kan zich immers veel beter inleven in de specifieke doelgroepen (bewoners, bedrijven en toeristen) en gaat veel verder dan alleen maar pakkende slogans. Ze onderstrepen jouw onderscheidende sterke kanten en zorgen ervoor dat de doelgroep geïnteresseerd geraakt om meer te weten te komen over jouw stad.

Smart city: een belangrijk onderdeel van citymarketing

Wat is citymarketing

Smart city: een belangrijk onderdeel van citymarketing

Definitie smart city

Citymarketing richt zich dus op het zo goed mogelijk profileren van je stad of gemeente. Uiteraard heb je ook de juiste tools nodig die deze boodschap kunnen communiceren naar de buitenwereld. Zo speelt het smart city-verhaal een belangrijke rol bij het creëren van een hip en modern beeld van je stad. Digitale schermen, gecombineerd met de juiste technologieën, kunnen een wereld van verschil maken in citymarketing.

Maar wat is een ‘smart city’ precies? Een smart city of slimme stad gebruikt informatietechnologie en IoT (Internet of Things) om het beheer en bestuur van de stad een stuk te vergemakkelijken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van digital signage om alle informatie te delen met inwoners en toeristen.

In het Nederlandse Eindhoven werden al digital signage schermen ingezet om hun stad om te toveren naar een echte smart city. Zij noemen de schermen hun Citybeacons. Lees er hier meer over.
Smart City - digitaliseer je stad of gemeente

Deze digitale schermen kunnen mensen de weg wijzen, evenementen aankondigen, waarschuwingen en up-to-date veiligheidsinformatie meegeven, wachtrijen en boekingen regelen… De mogelijkheden zijn eindeloos! In Eindhoven worden ze zelfs gebruikt voor nog een ander doel: via de schermen kunnen ze heat maps en druktebeelden samenstellen van bepaalde plekken in de stad, onderscheid maken tussen mannen, vrouwen, jongeren en ouderen…

De mogelijkheden zijn eindeloos! Deze slimme signage-schermen kunnen voor alle doeleinden worden ingezet doorheen de stad en kunnen gekoppeld worden met vrijwel elke andere software voor content die steeds up-to-date en relevant is!

Meer weten over smart city?

Enkele voorbeelden van ‘smart city’

Het ‘smart city’-verhaal uit zich in tal van toepassingen, die het bestuur en de communicatie van een stad of gemeente aanzienlijk vergemakkelijken. Enkele voorbeelden van hoe je digital signage samen met de juiste technologieën kan implementeren in jouw stad:

1.

✓ Smart city in de overheid en publieke ruimte

De eerste en meest gebruikte toepassing van digitale schermen in smart cities is in de openbare ruimte. Je ziet al in meer en meer steden digitale kiosken verschijnen op straat, die mensen informeren over allerlei zaken: lokale nieuwtjes, aankondigingen van evenementen, belangrijke informatie…

Ook in stadhuizen en andere openbare gebouwen kunnen signage-schermen worden ingezet, bijvoorbeeld een scherm aan het loket dat de wachtrij toont en aangeeft wanneer het aan de volgende is.

2.

✓ Smart city in verkeer en mobiliteit

Maar ook in verkeer en mobiliteit kan digital signage een handig gegeven zijn. De schermen kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden met sensoren die aangeven hoe druk het is op een bepaald moment. De signage-schermen kunnen bestuurders dan meteen een andere weg wijzen, waardoor je ellenlange files in en rond jouw stad vermijdt.

Ook in ondergrondse parkeergarages kunnen de schermen een nuttige toepassing zijn. Dankzij sensoren die meten hoeveel auto’s binnen- en buitenrijden, weet je op elk moment of er nog plaatsen vrij zijn of niet.
3.

✓ Smart city in veiligheid

De veiligheid voor inwoners en toeristen van jouw stad vergroten kan nooit kwaad. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de digitale schermen te combineren met sensoren die meten wanneer het vriest, zodat de schermen op het juiste moment een waarschuwing kunnen geven aan bestuurders en zij hun snelheid kunnen aanpassen.

Daarbij is het ook een mogelijkheid om onzichtbare camera’s in de schermen te plaatsen. Als er een persoon vermist is of een gevaarlijk iemand gezocht wordt, kunnen de digitale schermen dus helpen om die persoon te vinden via facial recognition technology. In Eindhoven wordt dit al gedaan door middel van camera’s die voldoen aan de kwaliteitseisen van de politie. Daarmee vergroot je dus de algemene veiligheid van je stad!
4.

✓ Smart city in gezondheid en welzijn

De schermen kunnen ook gekoppeld worden met sensoren die de luchtkwaliteit in de openbare ruimte meten, zodat mensen in de omgeving ook daar meteen van op de hoogte zijn.

Maar ook aan de lokale sporthal kunnen de schermen dienst doen. Ze kunnen de temperatuur van het zwembadwater meten en weergeven, de overblijvende tijd tot de sluiting van het zwembad, reservaties weergeven, enzovoort.

Citymarketing: alle voordelen

City marketing connectify

Citymarketing: alle voordelen

Steunt de lokale economie en lokale middenstand

Overal ter wereld vestigen zich bedrijven en bovendien blijft ook de arbeidsmigratie meer en meer toenemen. Mensen zijn niet meer terughoudend om hun carrière-dromen op te zoeken aan de andere kant van de planeet. Maar ook toeristen zoeken steeds meer grenzen op om te winkelen of om vrije tijd te besteden.

Daarom is het geen slecht idee om te investeren in een goede citymarketingcampagne van jouw stad, die ook focust op het economische aspect. Op die manier zorg je voor een promotie van je lokale economie en de lokale middenstand!

Creëert een positief beeld van jouw stad of gemeente

Met een goede citymarketingcampagne creëer je een positief beeld van jouw stad of gemeente, zowel bij bewoners als bij bedrijven en toeristen. Je zorgt ervoor dat je stad een hip en trendy imago krijgt en kan op die manier misschien zelfs nieuwe doelgroepen aantrekken die anders nooit naar je stad zouden komen!

Verbetert de leefbaarheid voor de inwoners

Citymarketing is bovendien ook een uitstekende manier om je ook lokaal weer populair te maken. Steden houden immers hun bewoners vast door hen het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van een hechte gemeente met een grote persoonlijkheid. Het geeft de inwoners een nieuwe identiteit en verbetert op die manier ook de leefbaarheid.

Connectify zet jouw stad weer op de kaart!

Ben je geprikkeld om het imago van jouw stad of gemeente nieuw leven in te blazen? Connectify helpt je graag op weg! Connectify heeft jarenlange expertise in digital signage in organisaties en in de openbare ruimte. Op die manier hoopt Connectify een verschil te maken voor steden, gemeenten en randgemeenten die zichzelf opnieuw op de kaart willen zetten! Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek met één van onze citymarketing experts!

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie

Ben je op zoek naar een erkende en vooral betrouwbare IT-specialist die jouw bedrijf in alle aspecten kan bijstaan? Dan ben je bij Connectify aan het juiste adres. Via dit formulier kan je ons contacteren.

Voornaam *
Achternaam *
Kies uw sector *
Healthcare
  • Healthcare
  • Sport
  • Horeca en toerisme
  • Retail
  • Immobiliën
  • Steden en gemeentes
  • Industrie
  • Audiovisuele sector
  • Textiel
  • HR- en uitzendbureaus
  • Bank en verzekeringen
  • Andere
Bedrijfsnaam *
Telefoonnummer *
E-mail *
Bericht